woensdag 4 november 2020

Bredasdorp



 


Briefkaart Cape Of Goof Hope                                                            

Verzonden via de spoorlijn op 29 AP 1907 vanuit Bredasdorp naar Cape Town, aankomst 1 MY 1907. Postkantoor geopend 25.04.1846, en nu nog steeds geopend. Geadresseerd aan de machinist of SMS Sperba ( Sperber )

Bredasdorp is een stad in de regio Zuid- Overberg van de West-Kaap , Zuid-Afrika, en het belangrijkste economische en dienstenknooppunt van die regio. Het ligt aan de noordelijke rand van de Agulhas-vlakte , ongeveer 160 kilometer ten zuidoosten van Kaapstad en 35 kilometer ten noorden van Kaap Agulhas , het zuidelijkste puntje van Afrika.



De Overberg-aftakking is een spoorlijn in de West-Kaap , Zuid-Afrika, die van Kaapstad via Somerset West en Caledon naar Bredasdorp loopt . 


 Bredasdorp is het zuidelijkste eindpunt van het Zuid Afrikaanse spoor net. 



Postkantoor Bredasdorp

De stad Bredasdorp werd gesticht met de bouw van een Nederlands Hervormde Kerk in 1838 op de boerderij Langefontein. De stad is vernoemd naar Michiel van Breda , de eerste burgemeester van Kaapstad , die ook bekend stond als de vader van de Zuid-Afrikaanse merinoschapenindustrie . Van Breda en Pieter Voltelyn van der Byl konden het niet eens worden over een locatie voor de kerk; als resultaat werden twee kerken gebouwd en twee steden, Bredasdorp en Napier , gesticht.




SMS Sperber ("His Majesty's Ship Sperber - Sparrowhawk ") was een kruiser gebouwd voor de Duitse Kaiserliche Marine (Imperial Navy). Ze had een zusterschip , Schwalbe . Sperber werd gebouwd op de Kaiserliche Werft (keizerlijke scheepswerf) in Danzig ; haar kiel werd in september 1887 gelegd en haar voltooide romp werd in augustus 1888 te water gelaten. Ze kreeg in april 1889 de opdracht voor dienst. Ontworpen voor koloniale dienst.

Sperber bracht het grootste deel van haar carrière in het buitenland door. Ze diende kort in Duits Oost-Afrika eind 1889 en begin 1890, voordat ze werd overgebracht naar het South Seas Station in Duits Nieuw-Guinea . Ze bleef daar drie jaar voordat ze van begin 1894 tot eind 1896 naar Duits Zuidwest-Afrika werd overgebracht . Ze werd in december 1896 ontmanteld in Duitsland en gereviseerd voordat ze in december 1902 weer in gebruik werd genomen voor een nieuwe buitenlandse tour. Ze bracht korte tijd door in het Oost-Amerikaanse station van Venezuela in het begin van 1903 en Oost-Afrika van juli tot oktober van dat jaar, voordat ze tegen het einde van het jaar werden toegewezen aan het East Asia Squadron . Na 1904 in Chinese wateren te hebben doorgebracht , kwam Sperberwerd overgeplaatst naar Zuidwest-Afrika, waar ze bleef tot 1911. Ze keerde aan het einde van het jaar terug naar Duitsland en werd voor de tweede keer ontmanteld, maar werd daarna tot 1918 als doelschip gebruikt . Ze werd later in 1920 voor schroot verkocht en kapot gemaakt. in Hamburg .




Geen opmerkingen:

Een reactie posten